Ledenmenu

Inloggen

Ledenblad

CCN Evenementen 2020

EVENEMENTEN  2020

Zondag 2 februari, Nieuwjaarsbijeenkomst bij Ton en Carla Rijnbeek in Hazerswoude

 

Ton en Carla Rijnbeek heten de CCN van harte welkom in hun mooi ingerichte hal met een collectie van elf Cadillacs,  memorabilia, een gezellige kantine en bar.

De deelnemers van de Grand European in 2013 keken hier hun ogen uit.

De CCN is welkom tussen 11.00 en 16.00 uur.

De ontvangst is met koffie en gebak en er is een lunch met soep, broodjes, sap, melk koffie en thee en verder in de middag zullen er frisdranken, bier en wijn worden aangeboden.

 

De eigen bijdrage voor deze dag bedraagt € 5,00 per persoon.

Een lid of donateur mag een introducé meenemen.

 

Deelnemers kunnen zich opgeven bij evenementen@cadillacclub.nl met de opgave of er wel of geen introducé meekomt.

 

Het adres van Ton en Carla Rijnbeek is:

Loeteweg 4a     2391 NL  Hazerswoude-Dorp   

 

 

Zondag 24 mei Rit in West Friesland

Deze dag die door Piet en Ria Admiraal wordt georganiseerd zal in de volgende Standard uitgebreid worden beschreven.

 

 

Verder biedt Peter Wissekerke aan om een rit in Zeeland te organiseren en Willem Bol wil er een in Noord-Brabant organiseren.

Als andere leden iets willen organiseren vernemen we dat graag.

 

Lustrum evenement 2020

Het plan is om het 30-jarig bestaan van de CCN te vieren met een feestavond op zaterdag en een rit op zondag.

Suggesties voor een locatie en een datum zijn welkom en kunnen doorgegeven worden aan evenementen@cadillacclub.nl

 

 

 

 

Het onderstaand stuk van Bert van den Hoogen verscheen op 21 december 2018 in het AD.

 

‘Dat chroom, die knopjes… Prachtig!’

Boomkweker Ton Rijnbeek uit Hazerswoude-Dorp kan net zo in vervoering raken van zijn Cadillacs als van de Amerikaanse muzikanten uit de tijd van de oldtimers die hij koestert. ,,Het is ongelooflijk waar ze toen al toe in staat waren.’’

Als Ton Rijnbeek in zijn rode Cadillac uit 1962 stapt, transformeert hij in die liefhebber van rock-'n-roll en Amerikaanse oldtimers die hij van jongs af aan al is.. . .

Of eigenlijk gebeurt dat al iedere keer als hij de hal binnenstapt die hij speciaal heeft laten bouwen voor zijn elf Cadillacs en van alles dat bij die Amerikaanse glorietijd past: Een straatbeeld van garages en typisch Amerikaanse landhuizen, een benzinepomp, emaille reclameborden van tankstations en talrijke nummerplaten.

 

Elf Cadillacs is ook voldoende.

Ton Rijnbeek: ,,Ik hoef hier alleen maar naar binnen te stappen en even naar de auto's te kijken en ik ben die dag weer tevreden. Ik hoef geen verre reizen te maken, want ik heb hier mijn eigen wereld. Elf Cadillacs is ook voldoende. Er hoeft niets meer bij. Ik ben blij met wat ik heb.’’
,,Het begon dertig jaar geleden. Ik ben net als mijn vader boomkweker. Ik zag dat mijn vader zijn hele leven hard werkte. Pas toen hij met pensioen ging, ontstond de behoefte aan een hobby. Als je daar op die leeftijd nog aan moet beginnen ben je te laat. Ik zag dat gebeuren en dacht bij mezelf dat ik niet alleen maar wil werken en dat ik al veel eerder met een hobby moest beginnen.’’

,,Ik had vijf jaar eerder al een Buick en een Cadillac gekocht en kwam toen bij toeval een Ford Thunderbird tegen. Het chroom, de knopjes en lichtjes maakten indruk. Ik vond het een prachtige auto, maar net als de Buick was die te klein om er een heel gezin in kwijt te kunnen. De Cadillac is net zo indrukwekkend en groot genoeg. Toen ik meer Cadillacs kocht, heb ik de Buick weggedaan en me helemaal op de Cadillac gericht.’’

 

Sier maken

,,Cadillac is het exclusieve merk van Chevrolet waarmee het bedrijf sier kon maken. Cadillacs waren drie keer duurder dan een Chevrolet. Voor die tijd zat er ongekende techniek in, zoals elektrische ramen, automatische lichtdimmers voor als een tegenligger aankomt, gelaagd glas en rembekrachtiging. Tegelijk zijn ze oerdegelijk, één stuk staal.’’

,,De Cadillac is ook bijzonder omdat het model ieder jaar veranderde. Daardoor kan ik gemakkelijk een model van 1950 onderscheiden van één uit 1951. Ik weet zelfs wat de originele kleur moet zijn. Zo kwam iemand eens met een Cadillac en beweerde dat die van 1952 was, maar ik kon hem vertellen dat die toch echt een jaar ouder was. ‘O’, zei hij, ‘nu weet ik ook waarom de vervangende onderdelen nooit passen’. Ik wil daarom Cadillacs zoals die origineel van de fabriek kwamen en in de juiste kleur.’’
,,Ik ben geen techneut. Ik kan als kweker zwarte handen hebben van de grond, maar als er een drupje olie of smeer op mijn handen zit, wil ik het er direct af wassen. Ik heb ook het geduld niet om een auto op te knappen.’’

,,Voor mij is deze rode Cadillac eigenlijk al te nieuw. Als je naar de andere auto's kijkt, weet je waarom. De oudere modellen hebben veel rondere vormen en die ook hoger. Deze is mij te recht en te plat. Het is net een strijkijzer. Toch wil ik hem niet wegdoen, want de techniek is zo indrukwekkend. Zeker bij de oudere modellen vind ik het ongelooflijk dat ze dat toen al konden maken.’’

 

,,Datzelfde heb ik bij de Amerikaanse muzikanten van die tijd. Die muziek is ontzettend belangrijk voor mij. Thuis hadden we geen pick-up, dus ging ik vroeger voor schooltijd bij mensen een paar huizen verderop plaatjes draaien. Toen ik 16 jaar werd, deden ze hun pick-up en platen weg. Ze gunden die aan mij. Ik heb die platen nu in een jukebox zitten en draai ze regelmatig.’’

,,De muziek uit die tijd is zo puur. Het is allemaal live opgenomen: de muzikant ging de studio in, speelde zijn nummer en dat was het. Dat zie ik muzikanten nu niet meer doen.’’

 

Fleetwood Coupé 1936

,,Eén van mijn mooiste Cadillacs vind ik de Fleedwood Coupé van 1936. Ik ben bij het bedrijf geweest toen ze het 100-jarig bestaan van de Cadillac vierden. Daar stonden natuurlijk alle modellen, maar deze ontbrak. Er zijn er nog maar twee op de hele wereld. Ik maak wel eens een ritje met een van de auto's, maar eigenlijk doe ik dat liever niet. Ik vind het niet leuk om in het drukke verkeer rond te rijden. Om te genieten, hoef ik de buitenwereld niet te zien, het gaat mij om de sfeer hier binnen.’’

Enquete over sleutelruimte en stalling

 

Randy Kuiper heeft een enquete gemaakt hierover.
Klik hier om deze in te vullen.

Resultaten van de enquete onder de leden.
Aan de enquete werd door ruim 50 leden meegedaan.