Ledenmenu

Inloggen

Ledenblad

CT6

Op de New York Auto Show werd op 31 maart de Cadillac CT6 (Cadillac Touring 6) gepresenteerd. De CTS heeft een lengte van 5,18 meter, een breedte van 1,88 m, een hoogte van 1,47 m, en een wielbasis van 3,11 meter. De draaicirkel is slechts 11,4 meter. De volgende motoren worden leverbaar: een twinturbo 3,0 liter V6 met 406 pk en 543 Nm (133 pk per liter) , een 3,6 liter V6 met 341 pk of een 2,0 liter turboviercilinder met 270 pk. De nieuw ontwikkelde 3 liter V6 kan heeft een start/stop-systeem en uitschakelbare cilinders zodat hij ook op 4 cilinders kan draaien. Klik hier voor een animatie video van deze motor en klik hier voor de opbouw van de motor.
Het is verrassend dat een V8 ontbreekt voor dit topmodel maar de verwachting is dat die later zal komen. Door het relatief lage gewicht kan volstaan worden met 4 en 6 cilinder motoren die goede prestaties leveren in combinatie met de 8 versnellingen van de automaat. De 4 cilinder die speciaal bedoeld is voor Europa wordt waarschijnlijk niet verkocht in de USA. Alle zescilinder-versies van de CT6 krijgen intelligente vierwielaandrijving mee. De CT6 heeft een zeer stijf nieuw Omega platform waar veel aluminium en andere lichtmetalen in verwerkt zijn. Er zijn 13 verschillende materialen en legeringen gebruikt. Dit heeft bijgedragen aan het lage gewicht van 1.680 kg. Als in plaats van aluminium een stalen chassis gemaakt zou zijn dan zou hij bijna 100 kg zwaarder zijn. Voor het maken van de body zijn geavanceerde technieken gebruikt zoals  aluminium puntlassen, laserlassen, flow drill fasteners, self-piercing rivets (stansnieten) en verder 177 meter lijmverbinding. Er worden 13 high pressure gegoten aluminium delen toegepast. Verder heeft GM een gepatenteerde techniek toegepast om staal met aluminium aan elkaar te lassen. 
Qua binnenruimte is de CT6 vergelijkbaar met de BMW 7 Serie, maar hij weegt minder dan een 5 Serie of E-klasse Mercedes.
Het camerasysteem dat HD-beelden naar een scherm stuurt op de plaats van de achteruitkijkspiegel werd al een tijd geleden gepresenteerd. De camera heeft een breedhoeklens, waardoor een beter beeld ontstaat van de directe omgeving. Het blikveld en overzicht worden tot wel drie keer zo groot en er is geen last meer van de raamstijlen, kopsteunen of de hoofden van passagiers op de achterbank.
Daarnaast werkt de camera goed in het donker, en worden felle lampen van verkeer achter met een aangenamere tint weergegeven. De lens is behandeld met een waterafstotende laag.
Het beeldscherm is een 1280×240 LCD-display, maar heeft óók een spiegelende laag. Met één druk op de knop schakel je de stream-functie uit en heb je een normale achteruitkijkspiegel.
GM introduceert de Auto Vehicle Hold techniek op de CT6 waarmee voorkomen wordt dat de wagen gaat rollen als voet van het rempedaal wordt gehaald. Dit is speciaal bedoeld voor stadsverkeer en op hellingen en ontlast de voet die anders steeds het rempedaal ingedrukt moet houden.

Er kunnen veel opties geleverd worden zoals de bekende Magnetic Ride Control. De Active Chassis System optie bestaat uit meesturende achterwielen en instelbare magnetische dempers. Hierdoor wordt de draaicirkel kleiner en is inparkeren makkelijker. Elk wiel wordt aangedreven bij de V6 aangedreven CT6 modellen en elk wiel wordt gestuurd. Elke achterwiel heeft een stelmotor en een stang om het wiel te verdraaien.
De achterwielen kunnen 3,5 graad draaien zodat er makkelijker geparkeerd kan worden. In de praktijk komt het er op neer dat de CT6 die een 20 cm langere wielbasis heeft dan de CTS een gelijke draaicirkel heeft als de CT6.
De CT6 kan geleverd worden met het ‘Articulating Rear Seat package’, waarmee de achterpassagiers de stoelen over een lengte van 83 mm kunnen verschuiven. De maximale beenruimte achterin bedraagt 1,03 meter. De stoelen zelf beschikken over een massagefunctie en die kunnen koelen of verwarmen. Er is een multimediasysteem met Bose Panaray-audiosysteem met 34 speakers en twee 10-inch schermen, die tevoorschijn komen uit de rugleuning van de voorstoelen.  Verder is er een surround view video recording system, waarmee camera’s aan de voor- en achterkant opnemen (360 graden) wat er tijdens het rijden om de auto heen gebeurt maar ook als de auto geparkeerd staat.

Enkele andere snufjes zijn een inparkeersysteem dat niet alleen zelf kan sturen, maar ook zelf remmen. Een nachtcamera met warmteherkenning, waardoor overstekende mensen of dieren eerder te lokaliseren zijn. Ook bijzonder: de camera’s die rondom de auto zijn aangebracht hebben een opnamefunctie. Het CUE-infotainmentsysteem reageert sneller dan in vorige Cadillacs en heeft nu ook een losse controller op de middenconsole, zodat het niet per se via het 10,2 inch HD-scherm (resolutie van 1.280×720) bediend hoeft te worden. Bediening is ook mogelijk via een touchpad op de middentunnel.
De GM Detroit-Hamtramck plant in Michigan wordt voor  $300 miljoen uitgebreid voor de produktie van de nieuwe CT6 en tenminste twee andere modellen die dezelfde techniek delen. In de USA gaat de verkoop vanaf maart 2016 van start vanaf  $53.495 in de basisuitvoering met achterwielaandrijving en een 265 pk 4 cilinder turbo motor. Er worden diverse motor-en aandrijfopties aangeboden zoals de 335 pk 3.6-liter V6 met vierwielaandrijving vanaf $55,495 en de 400 3.0-liter twin-turbo V6 met vierwielaandrijving vanaf $64,395.
In de USA is de vanafprijs van de CT6 $ 8000 hoger dan van de CTS.
In Nederland is de vanaf prijs van de CTS € 63.400 waarin ruim € 18.000 BPM zit. Het is nog niet bekend hoeveel de CT6 in Nederland zal gaan kosten maar het de vanafprijs zal wel in de buurt van € 75.000 liggen.
Wat lengte betreft is de CT6 (5,18 m) langer dan de basis versies van de verwachte competitie zoals de Mercedes (5,08 m), Audi A8 (5,13 m), BMW 7 (5,08 m), Jaguar XJ (5,12 cm) en de Lexus LS (5,06 m). Deze wagens kunnen tegen forse meerprijs geleverd worden met een circa 12 cm langere wielbasis.
Deze wagens zijn minimaal 200-300 kg zwaarder dan de CT6 met uitzondering van de Jaguar XJ die met de kleinste motor ongeveer 100 kg zwaarder is dan de CT6.
In de vele reportages over de CT6 stond de zin  “The world doesn’t need another German sedan”
Cadillac heeft met de CT6 een volledig nieuw model ontwikkeld dat totaal anders is dan de competitie en in de praktijk wordt verwacht dat hij veel waar voor zijn geld levert en exclusiviteit.
Cadillac beschouwd de CT6 niet als het topmodel. Dat komt over enkele jaren.
Klik hier voor de presentatie van de CT6 op de NY Auto Show door Johan De Nysschen, president van Cadillac en Andrew Smith, executive director of Cadillac Design. 
James Bell, hoofd Consumer Affairs van GM: “If you want a driving luxury machine, don’t go to Germany folks, go to Detroit!” 


www.bloomberg.com/news/videos/2015-04-01/gm-unveils-cadillac-ct6-luxury-sedan-at-n-y-auto-show

Klik hier voor meer info over de CT6.

Klik hier voor een  Interview met David Leone, Executive Chief engineer over het revolutionaire ontwerp van de body, en het onderstel van de CT6. Zijn verhaal over wat er onder het plaatwerk schuil gaat is veel interessanter dan de uitleg en beoordeling van het uiterlijk van de wagen omdat deze het comfort en rijgedrag bepalen. De buitenkant is slechts een omhulsel die iedereen anders beoordeeld, smaken verschillen. De echte beoordeling van de CT6 is pas mogelijk als ermee gereden wordt stelt David Leone en dat duurt nog even. Hij legt uit dat alleen daar materiaal en sterkte is gebruikt waar het nodig is met als resultaat een wagen die net zo groot is als een BMW 7 serie maar minder weegt dan een 5 serie.  De torsiestijfheid is enorm en verder het resultaat is dat er geen bijgeluiden (piepen en kraken) zijn door vervorming zoals bij andere constructie normaal is.  

Klik hier voor een impressie van Left Lane.

Klik hier voor een impressie op CNET en hier van Autotube.

Klik hier voor de visie van diverse GM topmannen over de CT6.

Een paar weken na de presentatie van de CT6 in New York werd in de plug in hybrid versie in Shanghai gepresenteerd met een 2,0 liter viercilinder turbomotor gekoppeld aan twee elektromotoren. De systeemoutput bedraagt 335 pk en 586 Nm. Alle technische specificaties houdt Cadillac nog even voor zich, maar de Amerikanen laten in ieder geval al weten dat de twee elektromotoren hun kracht halen uit een accupakket (18,4 kWh) dat tussen de achterbank en in de kofferruimte is verwerkt. Naar verluidt kan er zo’n 60 kilometer elektrisch gereden worden.

Klik hier voor een ruim half uur durende video waarin Travis Hester uitlegt geeft over de CT6 die eind van 2015 in de showroom komt.