Ledenmenu

Inloggen

Ledenblad

1995 Eldorado en 1997 STS te koop

Jaap en Hendrik Molenaar hebben hun 1995 Eldorado en 1997 STS geschonken aan de CCN.

 

 

 

 

 

 

 

Hendrik en Jaap Molenaar schenken hun Eldorado en STS aan de CCN


Op 24 augustus stuurde CCN-lid Jaap Molenaar uit Woudsend deze email:

Hallo Koen,

Ik heb nog mijn prachtig mooie Eldorado uit 1995, maar ik ben geen goede tweede eigenaar voor de mooie auto, sinds ik de Eldorado heb, heb ik er nauwelijks mee gereden, kilometerstand op dit moment is dacht ik 125.000, hij staat altijd binnen, hij start niet meer, ik kon hier niet de goeie benzine krijgen dus heb ik er Aspen ingegooid, zwavelarm, dom dus.
De Cadillac club kan er vast wat mee, volgens mij is er weer een rijdende Cadillac van te maken waar iemand wel plezier van heeft.
Ik schenk hem jullie graag, maar zelf rijden doet hij nu niet.
Misschien is het wat voor jullie, ik hoor het graag.

Toen ik vrijgezel was ± 2005 heb ik de Eldorado gekocht, wat ingereden maar niet veel, ons werk, de jachtbouw en het zelf varen is de passie, ook de Cadillacs zijn prachtig maar het autorijden heb ik veel minder plezier in, inmiddels ben ik ook getrouwd (2013) en kinderen die willen varen, het is een moeilijke beslissing maar ik heb hem genomen.

Groeten uit Woudsend,

Jaap Molenaar


Ik stuurde direct een mail om Jaap te bedanken voor de schenking en in een volgende mail schreef hij dat zijn vader Hendrik ook voornemens was om zijn STS uit 1997 aan de CCN te schenken.
We gaan eerst even terug in de tijd.

Donatie van een Coupe de Ville in 2018
Vijf jaar geleden schonken Jaap en zijn vader Hendrik Molenaar hun 1976 Cadillac Coupe de Ville aan de CCN. Hierover schreef ik een stuk in de Standard 2 van 2018.
Hun witte 1976 Coupe de Ville met kenteken 04-YB-24 werd gekocht door Jogchum Straatsma uit Amsterdam. Jogchum heeft hem cosmetisch mooi gemaakt maar helaas liep de motor vast na oververhitting. Hij heeft hem verkocht en blijkbaar rijdt hij weer aangezien  de vervaldatum van de APK 2 augustus 2023 was. Wie weet wie de eigenaar is mag het doorgeven.
Deze Coupe de Ville had ik in 2004 in Los Angeles gekocht van de eerste eigenaar Larry Matthews die toen 98 jaar oud was. In 2017 overleed hij op 111-jarige leeftijd als oudste man van de VS!
In 2005 verkocht ik de Coupe de Ville aan Jaap en Hendrik Molenaar die er in 14 jaar tijd maar 250 km mee hebben reden. Dat was voor hen een belangrijke reden om hem te doneren aan de CCN.
Uiteindelijk leverde de Coupe na aftrek van kosten ca. € 3.600,00 euro op voor de CCN.
Dat bedrag is besteed aan het door Leon Zijlmans samengestelde Cadillac postkaartboek waarin de modellen vanaf 1964 staan. We hebben 600 exemplaren van dit boek afgenomen en cadeau gedaan een de leden. Verder krijgen nieuwe leden een gratis exemplaar van het postkaartboek zolang de voorraad strekt.
Het is een mooie stimulans om lid te worden van de CCN. Nieuwe leden krijgen ook de laatste uitgaves van de Standard gratis.

Verder kon met de opbrengst van de Coupe de Ville een deel van de kosten van de dikke uitgave van de Standard worden betaald toen de CCN 30 jaar bestond.
Het idee om de opbrengst te gebruiken voor het uitgeven van een Cadillac tijdschrift voor de verkoop in winkels is nooit gerealiseerd.

De Cadillacs bekijken in Woudsend
Op vrijdag 1 september ben ik met een hazelnootslagroomtaart naar Woudsend gereden om Jaap en Hendrik Molenaar te ontmoeten en hun Cadillacs te bekijken.
De groene 1995 Eldorado van Jaap met een lichtbruin interieur verkeerde van binnen en van buiten in een prachtige staat. Dat was ook het geval met de zwarte 1997 STS met zwart interieur van Hendrik.
 
De Eldorado is 28 jaar oud maar je zou zeggen dat hij maar 5 jaar oud is. Omdat deze niet op benzine wilde starten had Peter van Rijswijk mij een spuitbus remmenreiniger gegeven.
Jaap had speciale Aspen 4 takt benzine in de tank gedaan die met name bedoeld is voor motoren die lang niet gebruikt worden. Door remmenreiniger direct in het aanzuigkanaal van de motor te spuiten sloeg hij direct aan.

Hij liep wat onregelmatig en we dachten dat dit mogelijk kon komen door de bougies die er waarschijnlijk vanaf nieuw in zaten dus 122.000 km hadden gedraaid.
Omdat hij lang had stilgestaan en er geen APK op zat leek het ons verstandig om de Eldorado niet op eigen kracht naar Den Haag te rijden maar op te laten halen.
Vijf jaar geleden was het anders met de 1976 Coupe de Ville. Die hebben Henk Brandt en ik direct over de weg naar Den Haag gereden, omdat we wisten dat hij goed startte en reed.

De zwarte STS startte niet. Ik had Jan Busscher gebeld die veel ervaring heeft met Northstar motoren. Jan kent de meest voorkomende oorzaken van het niet willen starten.
Hij zei dat er een weerstand in de contactsleutel zit en als deze niet goed is of als er een kabelbreuk is, dan start de wagen niet. Verder kan de benzinepomp die in de tank zit defect zijn.

Het bouwen van boten
In 2000 zijn Hendrik en Jaap Molenaar verhuisd van Zaandam naar Woudsend en kreeg het bedrijf de naam Molenaar Jachtwerf de Hemmes.
In Standard 2 van 2018 heb ik geschreven over de wijze waarop Hendrik en Jaap Molenaar boten bouwen. De nadruk ligt op de bouw van casco’s voor motorjachten, het inbouwen van motoren en boegschroeven. De verhuur van boten is ook belangrijk geworden.
De afbouw is zeer arbeidsintensief en wordt meestal door anderen gedaan waaronder de kopers. De afbouw van boten doen Hendrik en Jaap alleen voor zichzelf.
Opmerkelijk is dat Hendrik en Jaap geen personeel hebben en alles alleen doen.
In hun praktijk moet je allround en alleskunner zijn en er is tegenwoordig praktisch niemand te vinden die dat is.
De belangrijkste vaardigheden zijn metaalbewerkingstechnieken zoals plasma snijden, walsen, knippen, buigen, boren, slijpen en lassen.
Verder zijn er voor de afwerking oppervlaktebehandelingen nodig zoals stralen, polijsten, plamuren, schuren en spuiten.
Andere technieken die in de jachtbouw voorkomen zijn motortechniek, elektrotechniek en hydrauliek (o.a. voor de besturing van het roer).
Er is veel inzicht, ervaring en kennis nodig want er wordt zonder tekeningen en instructies gewerkt.

Vroeger bouwden Hendrik en Jaap 120 meter bootlengte per jaar.
Hendrik is 70 jaar en doet het wat rustiger aan, hij assisteert Jaap als het nodig is.
Dat houdt in dat Jaap in zijn eentje doorgaat met het bouwen van boten.
Dat leek me bijna onmogelijk omdat de platen van de romp zwaar zijn maar met de takels en kranen is dat toch mogelijk.
“Maar hoe langer een boot is hoe makkelijker het is”, stelt Hendrik omdat de voor- en achterkant het lastigste zijn, het middenstuk is relatief eenvoudig. Een boot van 15 meter weegt ongeveer 25 ton. De langste boot die gemaakt werd was 20 meter.

Op de scheepswerf wordt niet alleen nieuwbouw gedaan maar ook onderhoud, schilderwerk en renovatie. De laatste jaren zijn materialen zoals staal, motoren en verf sterk in prijs gestegen. Soms wordt een bestaande boot helemaal leeg gemaakt en opnieuw betimmerd en bekabeld.
Er staan grote portaalkranen die de boten uit het water kunnen hijsen en op dollies kunnen plaatsen. Er is een speciale hydraulische vierwielgestuurde en vierwielaangedreven trekker die boten de hal in en uit kan rijden.

De ruimte in de hal waarin de Cadillacs stonden kunnen Jaap en zijn vader goed gebruiken voor de stalling van boten. Sinds enkele jaren woont Jaap niet meer in Workum maar op de werf zodat hij nauwelijks meer hoeft te rijden. Vooral met mooi weer genieten Jaap en Hendrik van het varen met door hen zelf gebouwde motorjachten.

Motorjachten met klinkende namen
Jaap en Hendrik hebben vijf motorjachten voor verhuur met de namen Nevada, Oklahoma, Louisiana, Alabama en Lady Madonna.
www.molenaarjachtwerfdehemmes.nl/verhuur-motorjachten/
Er zijn heel wat vaste klanten die 3 tot 4 weken een boot huren.


Eldorado Touring Coupe uit 1995
Deze werd nieuw verkocht op 25 juli 1995 door RIVA Den Haag aan meneer Baillet uit  Rijswijk. Er zit een Nederlandstalig instructieboekje bij en een boekje met stempels van de onderhoudsbeurten. Bij de laatste beurt in 2004 had de Eldorado 106.707 km gereden.
Jaap kocht hem in 2005 en werd de tweede eigenaar en op 1 september stond er 122.203 km op de teller dus heeft Jaap er in totaal nog geen 16.000 km mee gereden.
In al die jaren heeft hij diverse onderdelen vernieuwd zoals de banden, uitlaat, remschijven, aircopomp en waterpomp.
Op maandag 18 september werd de Eldorado door Klaas Ipema naar de Binkhorst in Den Haag gebracht. Ik heb er een nieuwe accu ingezet en ben naar een APK-station gereden waar hij werd goedgekeurd. Omdat de motorkap gasveren kapot waren heb ik twee nieuwe besteld bij Rockauto die drie dagen later bezorgd werden.

De eerste week heb ik flink gereden met de Eldorado om hem goed te kunnen beoordelen.
Ik vond hem fijner rijden dan mijn 2001 STS, maar dat is waarschijnlijk omdat de voorschokbrekers van de STS versleten zijn waardoor hij erg doorslaat op verkeersdrempels. De voorkant is beter te overzien dan die van mijn STS.
Het onregelmatig lopen van de motor in Woudsend ging binnen een uur weg.
Waarschijnlijk kwam het door lang stilstaan en dat de accu een tijd leeg is geweest.
De motor loopt prachtig en Jaap haalde vaak een verbruik van 1 op 11 bij rustig rijden.
Bij Zijl Assurantiën heb ik een WA verzekering afgesloten voor 50 euro per maand.
De wegenbelasting voor leeggewicht 1.730 kg is € 99 per maand (Zuid Holland).

Op zaterdag 23 september reed ik met de Eldorado naar Leeuwarden waar ik met de Conam een bezoek bracht aan “ ’t Andere Museum”. (https://museumpakhuiskoophandel.nl/ )
Daar kunnen we met de CCN ook eens heen gaan.
Op de terugweg bezocht ik de familie Molenaar in Woudsend waar het heel gezellig was.
Met zoon Thijs en dochter Emma maakte ik een kort ritje, het was voor het eerst dat ze in de Eldorado meereden. Die dag reed de Eldorado 460 km met een gemiddeld verbruik van 1 op 10.

De Eldorado Touring Coupe is met kleine wijzigingen gemaakt van 1992 tot 2002.
In Nederland zijn er 34 stuks uit deze jaren geregistreerd waarvan vier uit 1995.
Met een lengte van 510 cm en breedte van 192 cm is de Eldorado erg handzaam.
De Northstar V-8 motor van 4.565 cc met 32 kleppen heeft een vermogen van 295 pk.

STS uit 1997
Ongeveer 20 jaar geleden kocht Hendrik Molenaar zijn zwarte 1997 STS in Leeuwarden bij een Chrysler dealer. Een paar maanden na de aanschaf kocht Jaap zijn groene  Eldorado bij Cor Giebels.
Het Cadillac virus had toen dus aardig toegeslagen in de familie en een paar jaar later kocht Jaap een 2001 STS. Van mij kochten ze in 2005 de 1976 Coupe de Ville en bij Middelbeek Cars kocht Hendrik een blauwe 2007 DTS.

Met zijn 1997 STS heeft Hendrik in al die jaren minder dan 20.000 km gereden. Bij de APK in 2013 stond de teller op 152.791 km en op 1 september was de stand 154.248 km, dus reed de STS in 10 jaar nog geen 1.500 km.

Klaas Ipema haalde de STS op in Woudsend en bracht hem op 20 september naar het bedrijf van een vriend in Honselersdijk die een Eldorado convertible uit 1973 heeft.
Deze had lang stilgestaan en ik heb er in de afgelopen 3 jaar regelmatig aan gesleuteld.
Met een nieuwe accu en remmenreiniger sloeg de STS even aan. De benzinepomp bleek defect te zijn. Op donderdag bestelde ik een nieuwe bij Rockauto en op maandag kwam deze al aan. Na montage sloeg de motor direct aan en liep mooi.

De STS heeft een glazen schuifdak en talloze opties zoals stoelverwarming, elektrisch verstelbare buitenspiegels, stoelen met geheugenstanden, verchroomde velgen, audio installatie met cassettespeler.

Op 4 oktober werd de STS APK goedgekeurd met een stand van 154.261 km.

De STS en SLS modellen van 1992 tot en met 1997 leken sterk op elkaar. De Northstar motor kwam eind 1992 uit en in 1997 had deze 300 pk. De STS heeft een lengte van 518 cm en een breedte van 188 cm.

Verkoop van de Cadillacs en opbrengt
Net als vijf jaar geleden kan de vraag gesteld worden: wat doe je met een Cadillac die aan de CCN worden geschonken? ….maar nu 2 stuks!
Het meest praktische is om ze te verkopen en met de opbrengst iets te doen waar alle leden wat aan hebben.
Als er leden zijn die ideeën hebben voor een bestemming van de opbrengst van de verkoop van beide Cadillac kan dat doorgegeven worden aan het bestuur, bestuur@cadillacclub.nl.

Een idee is om een verjaardagskalender uit te geven net als een paar jaar na de oprichting van de CCN is gedaan.

Verder zou ik een speciaal Cadillac boek kunnen samenstellen met veel verschillende onderwerpen. Over de CCN-leden en hun Cadillacs en de meer dan 50 Cadillacs die ik in de afgelopen 38 jaar heb gehad, kan veel geschreven worden.

De CCN dankt Jaap en Hendrik Molenaar hartelijk voor de schenking van de Eldorado en de STS !